historic city Suhraward

گروه گردشگری ، فلسفی فرهنگی سهروردی

historic city Suhraward

گروه گردشگری ، فلسفی فرهنگی سهروردی

نامه مستند «اوژن یونسکو»، متفکر و نمایشنامه‌نویس معاصر به پروفسور کربن درباره شیخ اشراق

پر


 

نامه ای برای "عقل سرخ" :

( این نامه را اوژن یونسکو به هانری کربن برای تشکر از ارسال یک نسخه از کتاب "عقل سرخ" سهروردی نوشته است.)

 

    پاریس ، اول ژوئیه ۱۹۷۶
    آقا و دوست عزیز
    من با اعجاب تمام « عقل سرخ » را خواندم. شما یکی از بزرگترین و اعجاب انگیزترین متن های حیات معنوی را به غرب شناسانده اید . بدون تردید شما آن متن را در خاطره خود ایرانیان نیز زنده کرده اید . متن ، مشکل است و نمی توان آن را وقت و بی وقت خواند . باید منتظر لحظه ای ماند که دل یاری کند . اما وقتی راه گم می کنم یادداشت ها و توضیحات شما بار دیگر مرا به جاده هدایت می کنند.در واقع شاید تا پایان زندگیم نیازمند خواندن نوشته دیگر نباشم. این اثر را خواهم خواند و باز هم خواهم خواند.
    صمیمانه از شما متشکرم، ارادتمند شما
    اوژن یونسکو

 متن کامل « عقل سرخ »
دانلود کتاب صوتی عقل سرخ

دانلود رسائل تمثیلی و رمزی سهروردی

توضیح :


۱- اوژن یونسکو (۱۹۹۴- ۱۹۰۹) نمایش‌نامه‌نویس و نویسنده فرانسوی رومانیایی الاصل ، عضو فرهنگستان فرانسه بوده و بارزترین نماینده تئاتر پوچی نامیده می شود. مشهورترین نمایش‌نامه یونسکو ، کرگدن نام دارد که به فارسی نیز ترجمه شده‌است.

۲- هانری کُربَن ( ۱۹۷۹- ۱۹۰۳) فیلسوف و ایران شناس فرانسوی و استاد دانشگاه سوربن پاریس بوده است. او آثار شیخ شهاب الدین سهرودی را به فرانسه ترجمه کرده است.

۳- شهاب الدین سهروردی( ۵۸۷-۵۴۹ ق)، فیلسوف ایرانی است که حکمت اشراق در آثار و روش فلسفی او به کمال رسیده و به همین جهت به «شیخ اشراق» ملقب می باشد.سهروردی کتابی به نام«عقل سرخ» نوشته است. از نظر قدما، رنگ سرخ ترکیبی از سیاه و سفید است. سهروردی وقتی از عقل سرخ بحث می کند یعنی عقلی که در انسان وجود دارد. عقل انسان بر حسب ذات، سفید و نورانی است اما بدن او تاریکخانه و ظلمت است. پس عقل سفید و شفاف و ذاتاً نورانی وقتی در این ظلمت قرار می گیرد، سرخ می شود. پس منظور از عقل سرخ ، عقل آدمی است.


نظرات 1 + ارسال نظر
محسن محمدی.سایپا یدک یکشنبه 1 شهریور 1394 ساعت 18:11

از شما عزیزانی که در راستای شناخت شهر سهرورد سعی وکوشش نمودید تشکر میکتم و درضمن تصویری از ورودی شهر ومجسمه شیخ اشراق در وبلاگ باشه بهتر میشه :خدا قوت اقا محمود در خدمت باشیم

درود و سلام بر شما حتما عکسها اضافه خواهد شد

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.