historic city Suhraward

گروه گردشگری ، فلسفی فرهنگی سهروردی

historic city Suhraward

گروه گردشگری ، فلسفی فرهنگی سهروردی

همایش بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی قسمت دوم

دکتر غلامرضا اعوانی در سخنرانی خود بیان داشتند:

انجمن حکمت و فلسفه ایران سعی  کرده تا در حد توان برنامه های خودش را برگزار نماید که اولین برنامه در سال 1375 برگزار شد. در این مراسم بزرگان زیادی حضور داشتند که قرار بود دو سال قبل یک بزرگداشتی در حلب ( مقبره سهروردی ) برگزار شود که بخاطر برخی مسائل این مهیا نشد ولی امیدواریم یک کنگره بزرگ در خود حلب برگزار شود.
ایشان فرمودند:
در قرآن کریم تمام حکمت گفته شده است ، ولایت و حکمت باطن نبوت است و دلیل آن این است که می فرماید:
«خداوند از همه پیامبران میثاق گرفت که من به همه شما کتاب و حکمت دادم».

حضرت استاد فرمودند: دو گرایش پیدا شد ، یک گرایش که مختص به تفکرات تفکیکی بود ، که سعی کردند فلسفه را از قرآن جداکنند با بیان اینکه قرآن برای همه بس است و ادیان دیگر باطل است و یک گرایش که سعی کردند معنای حکمت قرآنی را فهمیده و این دو تا را نزدیک کنند.

و افزودند: سهروردی در توفیق معنای حکمت کاری کارستان کرده است. قبل از اشراقیون می گفتند میراث ارسطو حکمت یونانی است یونانی است. ابن سینا در اول حکمت مشرقیه این نظریه را رد می کند، بعداً برای  حکمت مراتبی قائل شده است و پایین ترِ آن حکمت ارسطو است.
و بیان نمودند: رضایت و تزکیه نفس پیام سهروردی امروزه برای جهان اسلام خیلی زیاد است. در جهان اسلام یک جدایی بین حکمت و دین بوده و این در جهان تسنن است ولی در حکمت علوی، بدن ولایت حکمت نیست.
و فرمودند: الآن وارث حکمت اسلامی، وارث سهروردی است. جنگی که بین حکمت و غیر حکمت است.
جناب آقای دکتر اعوانی فرمودند: یکی از بزرگترین دستاوردهای شیخ شهاب الدین سهروردی احیاء زبان فارسی است. زبان فارسی سهروردی نمونه است، سهروردی همراه با بابا افضل کاشانی از بهترین و زیباترین نثر نویسان بودند و آنچه که از فارسی نوشتند هیچ دشواری ندارد و هیچ اغراقی در آن نیست.
و در ادامه بیان داشتند که « شهادت سهروردی ، شهادت بین حق و باطل و شهادت بین نور الهی و حکت نوری است» و گفتند: خداوند در قرآن دنیا را قلیل می داند یعنی تمام دنیا بی ارزش است اما حکمت را خیلی تحسین می کند. جنگ او، جنگ معرفت و جهل حکت و نادانی است و شیخ اشراق سرِ جهل مخالفان به شهادت رسید.
شهاب الدین سهروردی را به بهانه های واهی به شهادت رساندند. پسر صلاح الدین ایوبی او را دوست داشت. همه به صلاح الدین نامه نوشتند وی پسرش را تهدید کرد تا وی را به قتل برسانند.
و ایشان افزودند: اگر ما بخواهیم یک تاریخ فلسفه جدید بنویسیم این تاریخ فلسفه جدید، سهروردی برای ما اصول، خط مشی و مبادی را به دقت تنظیم کرده است. می توانیم تاریخ بنویسیم حکمت خسروانی را مشخص کنیم.

غلامرضا اعوانی (زاده ۵ اسفند ۱۳۲۱ در سمنان) فیلسوف ایرانی و استاد سابق گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی است. او چهره ماندگار سال ۸۲، عضو پیوسته فرهنگستان علوم، رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران و رئیس سابق موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه است.
زندگی

غلامرضا اعوانی در سال ۱۳۴۵ از دانشگاه بیروت لیسانس فلسفه گرفت. فوق لیسانس فلسفه را در سال ۱۳۴۷ از دانشگاه تهران دریافت کرد. در سال ۱۳۵۵ از دانشگاه تهران درجه دکتری در فلسفه گرفت. از سال ۱۳۴۷ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی (ملی سابق) بوده است. او در شرح زندگی خود می‌گوید:

    من پنجم اسفند ماه ۱۳۲۱ هـ . ش در شهرستان سمنان به دنیا آمدم و تحصیلات ابتدایی و متوسطه رادرهمانجا، به پایان رساندم. در دوران دبیرستان، شاگرد اول بودم و همزمان از حضور علمایی که در محافل علمی شهرستان سمنان بودند، بهره می‌بردم. پس از دریافت مدرک دیپلم متوسطه، با استفاده از بورس تحصیلی، به دانشگاه بیروت رفتم و با مدرک لیسانس فلسفه از آنجا فارغ التحصیل شدم. پس از آن به ایران آمدم و مقاطع فوق لیسانس و دکترا را در رشته فلسفه اسلامی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران گذراندم همچنین در انجمن فلسفه ایران که هم اکنون مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نام دارد، در محضر پروفسور ایزوتسو و پروفسور هانری کوربن شاگردی کردم و تاکنون حدود ۹ اثر، تألیف ، ترجمه و تصحیح نموده‌ام.
جایگاه علمی دکتر اعوانی

وی تاثیر به سزایی در شکل‌گیری و پویایی روند فلسفه‌جویی، و نیز تسریع در فرایند رشد و گسترش فلسفهٔ ایرانی در دوران اخیر داشته است. اعوانی تا اوایل مرداد سال نود رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران بود، پس از او عبدالحسین خسروپناه به این موسسه رفت[۱]. او همچنین عضو هیئت رئیسه فدراسیون بین­المللی انجمن‌های فلسفه جهان و نیز نخستین رئیس انجمن بین­المللی فلسفه اسلامی است[۲]. دکتراعوانی یکی از نظریه پردازان قبل و بعد از انقلاب است که در کنار دکتر بهشتی و دکتر حبیبی، از پایه‌گذاران اندیشه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بوده است و در سال‌های اول انقلاب و بعد از آن در اکثر مباحث به دفاع از اندبشه خود پرداخته است.
آثار

    تاریخ فلسفه: از دکارت تا لایب نیتس، فردریک چارلز کاپلستون، غلامرضا اعوانی (مترجم)، اسماعیل سعادت (ویراستار)، ناشر: سروش، علمی و فرهنگی
    رمز وارستگی: زندگی نامه و شرح حال مرحوم حجت‌الاسلام حاج ملاغلامحسین هراتی رحمت الله علیه، غلامرضا اعوانی (مقدمه)، محمدحسن هراتی (گردآورنده)، ناشر: به تدبیر
    چهره‌های ماندگار، دکتر غلامرضا اعوانی، غلامرضا اعوانی، محمود اسعدی (مترجم)، محمدجواد اسماعیلی (مترجم)، ناشر: زمان - ۱۳۸۲
    مجموعه مقالات مولانا پژوهی (دفتر اول): عرفان مولانا، غلامرضا اعوانی (زیرنظر)، ناشر: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
    لغت موران به پیوست چند اثر پراکنده، یحیی بن حبش سهروردی، ویلفرد مادلونگ (زیرنظر)، سیدمحمود یوسف ثانی (زیرنظر)، زابینه اشمیتکه (زیرنظر)، نصرالله پورجوادی (مصحح)، غلامرضا اعوانی (زیرنظر)، رضا پورجوادی (زیرنظر)، شهین اعوانی (زیرنظر)، ناشر: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه آزاد برلین
    کشف المعاقد فی شرح قواعد العقائد: چاپ عکسی از روی نسخه خطی کتابخانه دولتی برلین (آلمان) به ضمیمه بخشی از کتاب الملخص فخر رازی به خط تاج رازی، محمودبن علی حمصی رازی، ویلفرد مادلونگ (زیرنظر)، سیدمحمود یوسف ثانی (زیرنظر)، زابینه اشمیتکه (زیرنظر)، نصرالله پورجوادی (زیرنظر)، غلامرضا اعوانی (زیرنظر)، رضا پورجوادی (زیرنظر)، شهین اعوانی (زیرنظر)، ناشر: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه آزاد برلین
    مولانا و دین، غلامرضا اعوانی (زیرنظر)، ناشر: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
    مولانا و جهان معاصر، غلامرضا اعوانی (زیرنظر)، ناشر: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
    تحفه المتکلمین فی الرد علی الفلاسفه، محمودبن محمد ملاحمی خوارزمی، حسن انصاری (مقدمه)، ویلفرد مادلونگ (مقدمه)، سیدمحمود یوسف ثانی (زیرنظر)، زابینه اشمیتکه (زیرنظر)، نصرالله پورجوادی (زیرنظر)، غلامرضا اعوانی (زیرنظر)، رضا پورجوادی (زیرنظر)، شهین اعوانی (زیرنظر)، ناشر: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه آزاد برلین
    دو مجموعه خطی از آثار کلامی، فلسفی، فقهی ابن ابی جمهور احسائی (د: پس از ۹۰۶ ه/۱۵۰۱ م) نسخه برگردان دو دست نویس کتابخانه ...، ویلفرد مادلونگ (زیرنظر)، سیدمحمود یوسف ثانی (زیرنظر)، زابینه اشمیتکه (زیرنظر)، نصرالله پورجوادی (زیرنظر)، غلامرضا اعوانی (زیرنظر)، رضا پورجوادی (زیرنظر)، احمدرضا رحیمی ریسه (مقدمه)، شهین اعوانی (زیرنظر)، ناشر: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه آزاد برلین
    الکاشف (الجدید فی الحکمه)، سعدبن منصور ابن کمونه، ویلفرد مادلونگ (زیرنظر)، سیدمحمود یوسف ثانی (زیرنظر)، حامد ناجی اصفهانی (مصحح)، زابینه اشمیتکه (زیرنظر)، نصرالله پورجوادی (زیرنظر)، غلامرضا اعوانی (زیرنظر)، رضا پورجوادی (زیرنظر)، شهین اعوانی (زیرنظر)، ناشر: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
    اعلام النبوه، احمدبن حمدان ابوحاتم رازی، غلامرضا اعوانی، صلاح الصاوی (مترجم)، ناشر: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران - ۱۳۸۲
    آرامش و دوستی در ادیان ابراهیمی، عبدالرحیم گواهی، غلامرضا اعوانی، ناشر: علم
    فرهنگ فلسفی
ادامه دارد...
قسمت سوم
قسمت اول




 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.