historic city Suhraward

گروه گردشگری ، فلسفی فرهنگی سهروردی

historic city Suhraward

گروه گردشگری ، فلسفی فرهنگی سهروردی

همایش بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی

درهمایش بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی در 8 مردادماه 94 که در سهرورد برگزار شد میهمانانی از اساتید محترم انجمن حکمت و فلسفه ایران ، مسئولین دستگاههای اجرایی و فرهنگی کشور حضور داشته و پیرامون شخصیت سهروردی و فلسفه اشراقی سخنرانی کرده و در خصوص پتانسیل های منطقه در جهت توسعه گردشگری مطالبی را عنوان نمودند که بخشی از آن جهت اطلاع دوستداران ایران زمین درج می گردد.

دکتر کریم مجتهدی استاد فلسفه غرب و سهروردی شناس بزرگ کشورمان که با کهولت سن با علاقه وصف ناپذیر بخاطر عشق به شیخ اشراق به سهرورد آمده بیان نمودند :
اولین متنی که از سهروردی خواندم « عقل سرخ » بود 14 ساله بودم و البته متوجه نشدم ولی در هر صورت این از آن دوران در ذهن من بود.من از 20 سالگی برای تحصیل فلسفه غرب در فرانسه بودم دوره کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری را در انجا گذراندم و بعد از آنکه رساله دوره دکتری را راجع به کانت نوشته و بعد از آن توجه به فلسفه خودمان کردم.
دکتر مجتهدی افزودند: « ایرانی شرمنده است که کانت را بشناسد، از هگل اطلاع داشته باشد، دکارت را خوانده باشد ولی چهره های واقعی فرهنگی و عظیم روحی مملکت خود را نشناسد».
ایشان افزودند: در دوره دکتری به همین دلیل خواستم در خصوص ایرانی ها کار کنم که بعدها دیدم همان کتاب هایی که من در 14 سالگی خواندم به زبان فرانسه ترجمه شده است.
با استادانی روبرو شدم که کتابهای شیخ شهاب الدین سهروردی را مثل حکایات تمثیلی ، عقل سرخ، لغت موران و ... ترجمه کردند و زمانی که ما می خواستیم از سهروردی صحبت کنیم آنها شیخ اشراق را متعلق به خودشان می دانستند.
دکتر مجتهدی گفتند:
این باعث علاقه شدید من به فلسفه ملاصدرا و شیخ شهاب الدین سهروردی شد و من بعد از دو سال تلاش کردن توانستم یک کتاب بنام سهروردی چاپ نمایم.
( حضرت استاد در سال 91 به سهرورد آمده و در سن 85 سالگی اقدام به نگارش می نمایند)
ایشان فرمودند:
وقتی آثار سهروردی را می خواندم فکر می کنم که وی یک ادیب بزرگ و ایراندوست می باشد و زبان فارسی را دوست می دارد و زبان عربی برایش زبان علمی است.
وی فزود: من در کتاب خودم شیخ شهاب الدین را با شیخ عطار نیشابوری و ابوالقاسم فردوسی مقایسه نموده و دیدم بین مشاهیر بزرگ ایران یک ارتباط ملی است و و آن این است که حماسه ملی در فردوسی در آثار سهروردی به اسم حمایت عرفانی تبدیل می شود.
دکتر مجتهدی فرمودند:
باید امین و حافظ سهروردی باشیم و افتخار بکنیم چنین بزرگانی در کشورمان از نقاط محروم و دور برخاسته اند.
و افزودند: « حفظ فرهنگ ایرانی ، پاسداشت بزرگانی چون شیخ شهاب الدین سهروردی، حفظ ایران و حفظ خودمان است».

دکترکریم مجتهدی (زاده ۱۳۰۹تبریز، آذربایجان ایران) استاد فلسفه در دانشگاه تهران است. او هم به‌سزایی در رشد پژوهش‌های فلسفی در ایران داشته‌است. او عضو هیئت علمی وهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. او در همایش چهره‌های ماندگار ایران به عنوان چهره ماندگار فلسفه انتخاب شده‌است
آثار
    فلسفه نقادی کانت، انتشارات امیرکبیر
    فلسفه در قرون وسطی، انتشارات امیرکبیر
    فلسفه تاریخ، انتشارات سروش
    دکارت و فلسفه او، انتشارات امیرکبیر
    پدیدارشناسی روح بر حسب نظر هگل، انتشارات علمی و فرهنگی
    دونس اسکوتوس و کانت به روایت هیدگر، انتشارات سروش
    سیدجمال‌الدین اسدآبادی و تفکر جدید، انتشارات تاریخ ایران
    فلسفه و تجدد، انتشارات امیرکبیر
    نگاهی به فلسفه‌های جدید و معاصر در جهان غرب (مجموعه مقالات)، انتشارات امیرکبیر
    درباره هگل و فلسفه او (مجموعه مقالات)، انتشارات امیرکبیر
    فلسفه و فرهنگ، انتشارات کویر
    داستایفسکی آثار و افکار، انتشارات هرمس
    افکار کانت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
    آشنایی ایرانیان با فلسفه‌های جدید غرب، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
    «مقدمه بر المشاعر صدرالمتألهین شیرازی، ملاصدرا» (ترجمه)، هانری کربن و امامقلی بن محمدعلی عمادالدوله
    فلسفه و غرب (مجموعه مقالات)، انتشارات امیرکبیر
    فلسفه در آلمان
   کتاب «سهروردی و افکار او؛ تأملی در منابع فلسفه اشراق»
آثار درباره کریم مجتهدی
    «چهره‌های ماندگار، دکتر کریم مجتهدی»، انتشارات روزگار
    «درد فلسفه، درس فلسفه: جشن‌نامه استاد کریم مجتهدی»، محمدمنصور هاشمی، محمد رئیس‌زاده، بابک عباسی، انتشارات کویر

مطالب همایش بزرگداشت سهروردی ادامه دارد...
قسمت دوم
قسمت سوم

نظرات 1 + ارسال نظر
علیرضا سلطانمحمدی جمعه 30 مرداد 1394 ساعت 07:32

سلام بنده تازه جناب آقای سهروردی رو در چهل ودو سالگی با کتاب عقل سرخ شناختم

با سلام و عرض تبریک به شما دوست عزیز که برای آشنایی بیشتر شما را به سهرورد عودت می نمایم

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.