historic city Suhraward

گروه گردشگری ، فلسفی فرهنگی سهروردی

historic city Suhraward

گروه گردشگری ، فلسفی فرهنگی سهروردی

همایش بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی قسمت سوم

جناب آقای دکتر نجفقلی حبیبی از میهمانان عزیزی بود که برای شرکت در همایش دعوت شده بود و قصد ایراد سخنرانی نداشتند و صرفاً جهت عشق به ایران زمین و حکمت احیاء شده توسط شیخ اشراق به سهرورد آمده بودند و این علاقه مندی در حدی بود که کتاب المشارع و المطارحات را که بمدت 10 سال تمام با رنج و زحمت فراوان با مقابله نسخ خطی نایاب تصحیح و چاپ نموده، برای رونمایی و تدیم به ساحت حکمت و فلسفه و علاقه مندان آن جهت رونمایی با خود به سهرورد آورده بود.

با دعوت مجری توانمند برنامه جناب آقای یعقوب طالبی دوست عزیز و فاضل ام رئیس محترم اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مراغه که خود از محققین فلسفه اشراقی و علاقه مندان سهروردی می باشند. به جایگاه تشریف آورده و بر سمند سخن قرار گرفته و فرمودند:

اجازه دهید مزاحم وقت عزیزان نشویم که مجری برنامه با توجه به استقبال مردم گفت:


مردم سهرورد مشتاق شنیدن سخنان شیرین شما هستند تا قطره ای از دریای وجود خودتان را که سرشار از عشق به سهروردی است در اختیار مردم بگذارید.

دکتر حبیبی با یاد نام خداوند متعال، خدمت شما مردم خوب سهرورد سلام عرض می کنم و امیدوارم که یاد شیخ شهاب الدین سهروردی گرمابخش وجودمان باشد و بنیاد سهروردی هم در سال آینده در همین شهر شکل گرفته باشد.

حضرت استاد فرمودند:

وقتی در انجمن فلسفه قضیه مطرح شد همکاران خیلی استقبال کردند.

وی با بیان اینکه سه فیلسوف بزرگ در جهان داریم، گفتند: سهروردی بعد از ابن سینا دومین فیلسوف بزرگ ماست و بعد از آن نیز ملاصدرا است.

سهروردی باید بزرگ شود و حقش است، بایددر ایران هم بیش از این بزرگ شود.

در ادامه بیان نمودند:

ابن سینا در همدان جایگاه خاصی دارد ولی سهروردی با مردمان مظلومی در اینجا، که خداوند انشاءالله کمکتان کند که مظلوم واقع شده است. بزرگداشت خود سهروردی بعنوان فیلسوف و فراهم آوردن امکاناتی برای یک جایی مثل بنیاد سهروردی فضایی را برای رشد و توسعه منطقه ایجاد می نماید.

جناب آقای دکتر بیان نمودند:

آیا این درست است که این مردم در اینجا یک مرکزی برای جلسات سخنرانی نداشته باشند، درست است که اینجا فضای خوبی دارد و نعمت و برکت است اما بی نیاز نمی کند که سالن داشته باشیم در حالی که استان زنجان مرکز ثقل دانشمندان اسلامی است و می تواند یک مرکز توریستی شکل بگیرد.

دکتر حبیبی فرمودند:

من فکر می کنم شما باید به میراث فرهنگی خیلی فشار بیاورید تا این منطقه را یک قطب گردشگری ایران در نظر بگیرد حالا یا به مرکزیت سهرورد و یا گنبد سلطانیه که جایش هم در هر دو شهر است.

دکتر حبیبی به دوستداران سهروردی و مردم شهر گفتند:

خودتان تلاش کنید و باید سهرورد به مرکز اقتصادی بزرگ تبدیل شود که قطعاً مرکز فرهنگی هم هست.

ایشان ادامه دادند:

انجمن فلسفه با راهنمایی و بزرگواری دکتر اعوانی ، استاد آیت اله دکتر سیدمصطفی محقق داماد و دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی و بقیه دارند تلاش می کنند که این کار را انجام بدهند ولی مردم استان زنجان و استانداری نیز حق دارند که وارد کار شده و پا جلو بگذارند.

استاد ادامه دادند:

استان زنجان باید یکی از مراکز توریستی کشور باشد چون همه ظرفیت ها را در خود دارد. خواهش من هم همین است که شما خودتان هر طور که می توانید تلاش کنید که با اجرای یک طرح بزرگ، این منطقه را متحول کنند.

و افزودند:

نام شیخ شهاب الدین و استعدادهای بکر این منطقه ارزش این را دارد که دولت محترم همت کند و این منطقه را به یکی از قطب های بزرگ گردشگری ایران تبدیل کند که آن وقت در زندگی این مردم، منطقه،شهرستان و استان تاثیر خواهد گذاشت.

جناب آقای دکتر حبیبی با اشاره به برگزاری همایش در باغات سهرورد خطاب به مسئولین بیان نمودند:

مسئولین گردشگری و استان می بینند آیا درست است که مردم اینجا روی سنگلاخها بنشیند و چهار تا سخنرانی گوش کنند که در واقع این شایسته مردم شهر سهرورد نیست.

و افزودند:

 من انتظار دارم هر کسی که می تواند کمک کند تا این منطقه به یک مرکز گردشگری بزرگ تبدیل شود و از جمله سهرورد زیبای ما، که ما همه عمرمان را برای شیخ اشراق سهروردی گذاشتیم.

جناب آقای دکتر حبیبی فرمودند:

آدمهای بزرگی از اینجا برخواسته اند، فقط چند تا بنام سهروردی مشهورند و خیلی ها هم هستند که بنام سهروردی مشهور نیستند ولی از سهرورد برخاسته اند و این منطقه با این همه توانمندی می تواند انسانهای بزرگی را تحویل جهان بدهد.

 


نجفقلی حبیبی
نجفقلی حبیبی (متولد ۱۳۲۰ در خوانسار) پژوهشگر فلسفه اسلامی، عضو هیئت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و سیاستمدار اصلاح‌طلب است. او از سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۸۴ رئیس دانشگاه علامه طباطبایی بود.

کتاب‌شناسی

    الاربعینیات لکشف انوار القدسیات، نجف قلی حبیبی، محمدسعیدبن محمدمفید قاضی سعیدقمی، ناشر: میراث مکتوب وابسته به مرکز نشر میراث مکتوب - ۱۳۸۱
    شرح و تعلیقه صدر المتالهین بر الهیات شفا، محمدبن ابراهیم صدرالدین شیرازی، نجف قلی حبیبی، ناشر: بنیاد حکمت اسلامی صدرا - ۱۳۸۲
    مفاتیح الغیب، محمدبن ابراهیم صدرالدین شیرازی، نجف قلی حبیبی (مصحح)، سیدمحمد خامنه‌ای (زیرنظر)، ناشر: بنیاد حکمت اسلامی صدرا
    مجموعه مقالات همایش مشارکت سیاسی زنان در کشورهای اسلامی، نجف قلی حبیبی، محمدحسین پناهی، ابراهیم زارعی، ناشر: دانشگاه علامه طباطبایی - ۱۳۸۳
    شرح توحید الصدوق، محمدسعیدبن محمدمفید قاضی سعیدقمی، نجف قلی حبیبی (مصحح)، ناشر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات
    رسائل الشجره الالهیه فی علوم الحقائق الربانیه: فی العلوم الالهیه و الاسرار الربانیه، محمد بن محمود شهرزوری، نجف قلی حبیبی (مصحح)، ناشر: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
    ایضاح المقاصد فی حل معضلات کتاب الشواهد، جواد مصلح، نجف قلی حبیبی (به اهتمام)، ناشر: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
    حکمه‌الاشراق: منطق، شهاب الدین یحیی بن حبش سهروردی، محمودبن مسعود قطب الدین شیرازی (شارح)، سیدمحمد خامنه‌ای (زیرنظر)، نجف قلی حبیبی (مصحح)، ناشر: بنیاد حکمت اسلامی صدرا
    شرح التلویحات اللوحیه و العرشیه، سعدبن منصور ابن کمونه، نجف قلی حبیبی (مصحح)، ناشر: میراث مکتوب وابسته به مرکز نشر میراث مکتوب


ادامه دارد...
قسمت اول
قسمت دوم


 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.