historic city Suhraward

گروه گردشگری ، فلسفی فرهنگی سهروردی

historic city Suhraward

گروه گردشگری ، فلسفی فرهنگی سهروردی

گفتگو با دکتر دینانی پیرامون سهروردی و فلسفه اشراق

 
 آقای دکتر دینانی؛ چرا علیرغم این همه شرح، تفسیر و پژوهش هایی که- چه در گذشته و چه امروز- در باب آرای سهروردی صورت گرفته ، اما هنوز هم وی در شمار کم شناخته ترین فیلسوفان فلسفه کلاسیک ایرانی- اسلامی به شمار می آید؟

– اتفاقاً این پرسشی بود که من در کنگره نسبتاً بین المللی که درباره سهروردی در زنجان برگزار شد ، در جمع حاضران مطرح کردم. نکته ای که در آنجا به آن اشاره داشتم این بود که با اینکه حدود هشتصد سال از زمان شهادت سهروردی می گذرد (اگر چه عده ای وی را مقتول می دانند که به نظرم می خواهند گناهی را به او منتسب سازند که بی شک بی اساس است) ، اگر خواسته باشیم کتابهایی را که در باره وی نوشته شده ، جمع آوری کنیم ، از انگشتان دست تجاوز نمی کند. شرح شهر زوری ، شرح قطب الدین شیرازی ، تعلیقات ملاصدرا و دیگری کتاب «انواریه» است که فردی به نام نظام الدین هروی نگاشته است.

همین! البته در این سال اخیر مقاله ها و کتابهای زیادی درباره سهروردی نوشته شده که غالباً بی اساس است. به هرحال چرا در طول این هشتصد سال فقط چند کتاب و شرح محدود که تازه چندان کامل هم نیستند، به نگارش درآمده است؟

    آیا در آنجا پاسخی هم به این پرسش داده شد؟

– بله! خودم بلافاصله جواب دادم که علت این امر دو مسأله بوده است: یکی آنکه فلسفه وی مشکل بوده و دوم آنکه به دلیل تأکید سهروردی بر حکمت و اندیشه فرزانگان ایران باستان، متعصبان آرای وی را برنمی تافتند.

    خوب! فارغ از دلیل دوم، فلسفه دیگر فیلسوفان کلاسیک مانند فارابی، ملاصدرا، میرداماد و… هم مشکل و دشوار فهم است…

– نه! سهروردی از همه اینهایی که نام بردید مشکل تر است. ملاصدرا هیچ وقت مشکل نیست.

    این پیچیدگی و دشواری در اندیشه سهروردی به چه چیزی برمی گردد؟

– به اشارات اجمالی، رمزها و کنایه هایی که در آثارش مطرح می کند برمی گردد. فلسفه ابن سینا و ملاصدرا هیچگاه این دشواری ها را ندارند. اصلاً فلسفه ملاصدرا روان ترین فلسفه است.

    واکنش دیگران به این پاسخ شما چه بود. فکر می کنم با این وصفی که شما از مهجور ماندن سهروردی بیان کردید، مخالفت های زیادی برانگیختید؟

– ببینید! من اینها را مخالفت نمی دانم. این واکنش ها و اعتراض ها بیشتر گونه ای چشم فرو بستن و نادیده گرفتن عمدی یک واقعیت است و این مسایل هنوز هم جریان دارد؛ یعنی عده ای هستند که هم اکنون دارند درباره سهروردی پژوهش می کنند اما دیده بر این واقعیت که سهروردی به احیای حکمت جاویدان ایران باستان توجه داشته، می بندند. اینان میل ندارندکه این مسایل مطرح شود و این تعصبی است کور که با پژوهش و اندیشه آزاد همخوانی ندارد.

    البته برای من خیلی جالب است که اشاره می کنید که هیچ کتاب جدی ای- حتی امروزه- در باره سهروردی موجود نیست. درباره کتابی که چند سال پیش نشر مرکز از یک فرانسوی به ترجمه دکتر مجدالدین کیوانی به چاپ رساند، چه نظری دارید؟

– ببینید! در همین کنگره ای که عنوان شد، من خودم جزو داوران بودم. حدود سیصد مقاله رسیده بود که اکثر آنها به کتاب خودم ارجاع داده اند. به جد می توانم بگویم که کتاب «شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی» شاید تنها کتاب با اهمیت در حوزه سهروردی پژوهی باشد. اما درباره کتابی که گفتید، آن را نخوانده ام. لابد نویسنده آن – با توجه به فرانسوی بودن وی- از شاگردان هانری کربن بوده است.

    آقای دکتر! یک پرسش در رابطه با سهروردی همیشه برایم مطرح بوده و اینکه: چرا هنگامی که به سهروردی می نگریم، وی را قله ای تک و تنها افتاده در میان فیلسوفان کلاسیک می بینیم. سهروردی فیلسوفی را می نماید که گویا ارتباطش با فیلسوفان قبل از خودش گسسته و حداقل همزمان با وی یا کمی بیشتر از وی اندیشه ای مکتوب یافت نمی شود که بتوان وی را میراث دار آن دانست؟

– سؤال بسیار اساسی است. حتی می توان گفت ارتباط وی با پس از خودش نیز گسسته است. شاید تعمدی در این مسأله بوده است. دلیل این مسأله را می توان در نکاتی که قبلاً بازگو کردم، جست وجو کرد. سهروردی آبشخورهای فکری اش را بر خوانندگان معلوم نمی دارد. او از فردی یا افرادی نام نمی برد. وی سینه به سینه ، این اندیشه ها را اخذ کرده است و شاید در اینکه منابع این آثار و اندیشه ها باید مخفی بماند ، تعمد داشته است. کما اینکه فردوسی هم این گونه بوده است. ما هنوز دقیقاً نمی دانیم که منابع فردوسی در به نظم در آوردن شاهنامه چه بوده است؟ حتی هم اکنون یک اثر مکتوب نمی توان یافت که نشان بدهد سهروردی از آن بهره گرفته باشد.

    سهروردی دسترسی مستقیم به متون حکمی ایران باستان نداشته و آنها را نمی خوانده است؟

– دقیقاً معلوم نیست ولی با اشخاصی ارتباط داشته که سینه به سینه منابع اصیل حکمت را نقل می کرده اند، اما عمداً از آنها نامی نمی برد. اگر چه می توان شواهدی را آورد که یکی از منابع سهروردی ، شاهنامه فردوسی بوده است.

    فکر می کنم در «تاریخ گزیده» حمدالله مستوفی خوانده ام که در روستای سهرورد ؛ زادگاه سهروردی آمده که زبانی نزدیک به زبان پهلوی یا فهلوی رایج بوده است. بنابر این هیچ بعید نیست که سهروردی مستقیماً متون باستانی را به زبان اصلی خوانده بوده باشد.

– من این را ندیده ام، اما اگر حرف حمدالله مستوفی درست باشد، می تواند دلیلی برآن باشد که احتمالاً وی منابع اصلی حکمت را به زبان اصلی می خوانده است. به هر حال حتی در مسافرت هایی هم که سهروردی به جاهای مختلف داشته ، با افرادی برخورد کرده و از آنها تأثیر پذیرفته که اسم شان را نمی آورد.

    آیا اندیشه های سهروردی را می توان فلسفه در معنای مرسوم آن که در یونان مصطلح بوده، نامید یا باید همان عنوان حکمت را برای آن برگزید؟

– چرا فلسفه نباشد؟ اصلاً تمام تلاش سهروردی برای اثبات همین مسأله است. همه هنر سهروردی این است که می خواهد به افسانه یونانی بودن فلسفه خاتمه دهد. افسانه ای که امروزه هم حاکم است و تمام طرفداران و فیلسوفان غرب و متأسفانه شرقیان هم با تأسی از غربیان احمقانه به آن باور دارند. اینان می گویند که فلسفه فقط یونانی است و جاهای دیگر فلسفه ندارند. این ادعای تمام فیلسوفان امروزه است. اگر از اینان پرسیده شود که یونان از کجا فلسفه را گرفته، پاسخشان این است که تنها یک معجزه بوده است!

     البته شرایط خاص تاریخی و اقلیمی را در این مسأله مؤثر می دانند که…– خوب! شرایط تاریخی که از عدم بوجود نمی آید. شرایط تاریخی شکفته می سازد. بنا بر این سهروردی قفل این افسانه را می شکند و من هم به تبع وی به این مسأله اعتقاد دارم.

فلسفه در یونان بوده و بسیار مهم هم بوده ولی چنین نبوده که فقط در آنجا موجود باشد و در فرهنگ های دیگر نتوان سراغی از آن گرفت. این تمام ادعای سهروردی و به تبع وی ، اینجانب است. فلسفه در ایران هم بوده و آن چیزی که در ایران وجود داشته ، کمتر از یونان نبوده است و حتی شواهدی در دست است که برخی از فیلسوفان یونانی حتی افلاطون از حکمای ایران باستان متأثر بوده اند.

    آیا سهروردی این شواهد را ذکر کرده است؟


– نه! ولی شاید به طور ناخودآگاهانه دریافته است. تمام ادعای سهروردی این بوده که فلسفه را نمی توان در یونان باستان خلاصه کرد، بلکه در ایران، مصر، بین النهرین، هند و چین هم بوده است.

    این تعهد و اصراری که سهروردی داشته تا از منابع ، شواهد و افراد آگاهی که از آنها بهره گرفته ، نام نبرد ، مرا به یاد برخی آیین های سری و رازآمیز مانند مهرپرستی یا آیین دیونیسوسی رایج در یونان می اندازد که به گونه ای بر حفظ اسرار درونی و آیینی خود اصرار می کرده اند.

– خوب! همین طور است. سهروردی با تمام آیین های باطنی و رازآمیزی که در ایران رایج بوده و امروزه هنوز به شکل فاسد شده اشان ادامه دارند ، ارتباط داشته و آنها را می شناخته است. جالب است که هنگامی که در سی وهشت سالگی وی را به شهادت می رسانند، حتی یک کلمه از آنها بر زبان نرانده بود!

    آیا توجه سهروردی به این آیین ها و حکمت رایج در ایران و یا جاهای دیگر وی را به تقابل با اعتقاد مرسوم به فلسفه یعنی فلسفه یونان سوق نمی داد؟

– نه! سهروردی هیچگاه به این جنگ هایی که امروزه در این حوزه رایج است، وقعی نمی نهاد. اصلاً پروژه او این نبوده است. او فقط می خواسته تا معنای فلسفه را گسترش بخشد و از معنای یونانی آن فراتر رود. اگر چه او همواره احترام خاصی برای فیلسوفان یونانی قائل بوده است.

    سهروردی به منطقیات ارسطو انتقاد وارد می سازد و حتی موادی را به آن می افزاید…– درست است. ایراد می کند. کاری که در عالم فلسفه رایج است ولی سهروردی تنها کسی است که اتفاقاً قومی و به اصطلاح امروزه ناسیونالیستی فکر نمی کند. وی به همان اندازه که به فلسفه ایران توجه دارد به فلسفه یونان نیز اهمیت قائل است. به همان اندازه که به زردشت اهمیت می دهد به افلاطون و ارسطو هم می دهد. در کل او می خواهد بگوید که یونان هم مهم بوده و ایران هم بوده است.

    هانری کربن هم به پیروی از سهروردی همین اعتقاد را پیدا کرده است؟

– بله! کربن هم که بیشترین کارش بر روی سهروردی و بازسازی حکمت ایران باستان در آثار و اندیشه های وی متمرکز است. به این مسأله رسیده بود.

    آقای دکتر! یاکوب بورکهارت در کتاب «تأملات تاریخی» که به فارسی ترجمه نشده ، علت پیدایی تفکر و فلسفه آزاد و رها را در یونان در مقایسه با جاهای دیگر در حول سه محور: فرهنگ، دین و سیاست بررسی می کند. یورکهارت معتقد است که در یونان فرهنگ حرف نخست را می زده و از این جهت فیلسوفان آزادانه به تفکر و اندیشه ورزی می پرداختند ، حال آن که در شرق دین از شکل گیری تفکر فلسفی خارج از خودش جلوگیری کرده است. به عبارت دیگر در شرق فلسفه همواره با دین عجین بوده است.

– بسیار خوب! تفکر آزاد در یونان بوده است. این درست است. اما تفکر آزاد یونانی در مسیحیت قرون وسطی آزاد باقی نمی ماند. این هم درست است که در شرق تفکر فلسفی با دین و دین ورزی همراه بوده است. تفکر فلسفی شرق بویژه در ایران دینی بوده است. در ایران باستان آیین زردشت گذشته از دین بودن ، فلسفه و حکمت هم است. اما اینکه اگر فلسفه دینی بود، آزاد نمی تواند باشد؟ چرا ! فلسفه دینی هم می تواند آزاد باشد. بله! فلسفه در یونان جهان محور (Cosmic) بوده است. اگر منظور از فلسفه، فلسفه جهان محور غیردینی است ، در یونان بوده ولی اگر حکمت به معنای عام کلمه است، نمی توانیم ادعا کنیم که فقط در یونان بوده است. آن افرادی که امروزه در غرب و به پیروی از آنها در شرق چه آگاهانه و چه ناآگاهانه مدعی اند که فلسفه تنها در یونان بوده و فرهنگ های دیگر اصلاً فلسفه را نمی فهمیده اند، در واقع از فلسفه مفهومی نژادی مراد می کنند. بدین معنا که فلسفه فقط خاص یونانیان و غربیان است و بس!

    برخی معتقدند که فلسفه اسلامی در همان آغاز اگرچه کمی به عقلانیت ارسطویی متمایل شد ولی بعدها با پروژه فلسفی سهروردی و زیر تأثیر نو افلاطونیان به افلاطون گرایی رسید.

– نه! فلسفه سهروردی بیش از آنکه افلاطونی و ارسطویی- که البته هست- باشد، رنگ غالب فلسفه نور ایران باستان را دارد. به هرحال ابن سینا هم اگر چه فلسفه یونان خوانده بوده ولی فلسفه اش رنگ اسلامی دارد. ابن سینا اصلاً نمی خواست ارسطویی باقی بماند.

    می توانیم بگوییم که تقابلی که افلاطون میان جهان ایده ها یا مثل (eidos) و جهان محسوسات می بیند، در آرای سهروردی حل می گردد. به این شکل که سهروردی با فلسفه نوری خودش تقابل میان نور و ظلمت و حتی خیر و شر را از طریق در امتداد هم دیدن آنها حل می کند. مسأله ای که در افلاطون به شکل تقابل حل ناشدنی باقی می ماند. اگر چه می توان در نهایت گفت که باز هم سهروردی نور را بر ظلمت برتری می بخشد و اصل برای وی همان نور است.

– اینکه سهروردی اینها را در امتداد هم می بیند، درست است. این مسأله به دید اشراقی سهروردی بر می گردد. از این رو دید اشراقی سهروردی با دید اشراقی افلاطون تفاوت دارد.

دید اشراقی سهروردی بر نور تکیه دارد حال آنکه افلاطون بر ایده ها یا مثل.    افلاطون هم به نوعی نور را رجحان می بخشد. آن هنگام که در تمثیل غار وضعیت آدمی را در این جهان به مانند فردی که در غاری تاریک ساکن است، تشبیه می کند و معتقد است که اگر آدمی می خواهد به جهان ایده ها یا مثل برسد باید از غار بیرون بیاید و با دیدن نور خورشید (کنایه از نور معرفت) که همان فلسفه باشد) به حقیقت و جهان ایده ها دست یابد…

– بله! ولی این تفسیر آرای افلاطون است. اساس تفکر افلاطونی ایده است. دنیای مثل افلاطون ، دنیای نوری سهروردی نیست.

    آیا توجه سهروردی به فلسفه نور می تواند منشأ گنوستیکی هم داشته باشد؟– می تواند داشته باشد ، چرا که وی (سهروردی) از هرمس نام می برد. افلاطون ، ارسطو ، زردشت و هرمس ، همه و همه بر سهروردی تأثیر داشته اند اما فراموش نکنیم که رنگ غالب ، حکمت ایرانی بوده است. اما نظر ارسطو برخلاف نظر رایج زمانش این بوده که ارسطو محور فلسفه نیست ، زیرا فلسفه جست وجوی حقیقت است و حقیقت به آموزه های ارسطو محدود نیست. از نظر سهروردی فلسفه محدود به کوشش های عقلی نیست. از این رو سهروردی حکمت های عتیق را جزو فلسفه به شمار می آورد. وی حکمت عتیق را خمیره ازلی خوانده و آن را علم حقیقت می داند. خمیره ای بیکران که در سرشت پاک آدمی نهفته
است، به مانند خورشید از مشرق حقیقت طلوع می کند ولی همان گونه که به مشرق و مغرب جغرافیایی محدود نمی گردد ، در مرزهای زمانی نیز محصور نیست. به همین جهت است که سهروردی به همان اندازه که حکمای قدیم مشرق را ارج می نهد به حکمای قدیم مغرب زمین (یونان) نیز توجه دارد.

    از دیدگاه سهروردی حکمت چیست؟

– مسلماً موضع وی در این باب با بسیاری از فیلسوفان دیگر متفاوت است. وی در وصیت نامه اش در پایان کتاب «حکمه الاشراق»، حکمت را راه و رسم سلوک فکری و معنوی می داند. از این نظر حکمت مترادف با حفظ اوامر و ترک نواهی خداوند و نیز تا توجه کامل به نورالانوار و دوری جستن از آنچه بی معنی است- چه در گفتار و چه در کردار- و قطع هرگونه خاطره شیطانی است. بنابر این حکمت سهروردی منشأ قدسی داشته و دریافت آن جز برای کسانی که آمادگی کامل کسب کرده اند، میسر نیست. از این رو سهروردی معتقد است که بی پشتیبانی مرشد راه نمی توان به آن نایل شد. سهروردی خود را وارث حکمتی می داند که پیشینیان تنها از اجمال آن آگاه بوده اند. حکمت اشراقی سهروردی مشاهده ای وجدانی و معاینه ای عرفانی است که بواسطه آن حقیقت چنانکه هست برای انسان پدیدار می شود. اشراق هم در معنای فروغ بامدادی و لحظه ای است که سپیده صبحگاهی در نخستین پرتو خورشید جلوه گر می شود و مجازاً یعنی لحظه ای که در آن نور مجرد معرفت بر جان آدمی تابان می شود. ماهیت حکمت از دیدگاه سهروردی مبتنی بر اصل رمز و راز بوده و طریقه حکمای ایران باستان مانند: جاماسف (جاماسب) فرشاوشتر (فرشوشتر)، بوذ رجمهر را این گونه دانسته است. از این رو حکمت اشراق پیامی است که به زبان رمز بیان شده و بنابر این برای همه قابل فهم نیست. جاودانگی حقیقت از یک سو و ناپایداری امور از دیگر سو موجب می شود تا اهل حقیقت سخن خود را همواره در پرده ای از رمز و راز بپوشانند.

    آیا حکمت اشراق کاملاً با استدلال و برهان بیگانه است؟

– نه! در همین جاست که تفاوت سهروردی با عارفان مشخص می شود. به نظر سهروردی حکیم راستین کسی است که هم به حکمت ذوقی توجه دارد و هم در حکمت بحثی متبحر است. در عرفان برای رسیدن به حقیقت و کمال تنها سیر و سلوک معنوی مورد توجه است، ولی در حکمت اشراق بحث و استدلال در کنار ذوق. حتی خود سهروردی معتقد است که کتاب «المشارع و المطارات» وی را باید قبل از کتاب «حکمه الاشراق» و پس از کتاب «التلویحات» خواند. یعنی معتقد است که خواننده وی باید با کوله باری از مباحث نظری و استدلالی وارد میدان اشراق شود. بنابر این همچنان که خود سهروردی در کتاب «حکمه الاشراق» می گوید، این مسایل برای وی از طریق تفکر حاصل نشده بلکه از طریق نور باطن بوده است. پس از این مرحله است که سهروردی برای اثبات آن به اقامه حجت و برهان تمسک جسته است.

سهروردی تمسک به کتاب خداوند و سنت پیامبر را برای سالک ضروری می داند. وی بر این عقیده است که در پرتو نور محمدی می توان به حقیقت ادیان گذشته و حکمت پیشینیان راه یافت. از این رو نوری که از وحی قرآنی ساطع می گردد ، بر همه حقایق پرتو می افکنده و درک آنها را برای آدمی ممکن می سازد. به همین جهت وی بیش از هر فیلسوف دیگری به قرآن توجه کرده است.

    شما اصل فلسفه سهروردی را بر نور و حکمت نوری ایران استوار دانستید. حال در فلسفه سهروردی نور چه سرشتی دارد؟

– اجمالاً در پاسخ به این پرسش می توان این نکته را مطرح کرد که به نظر سهروردی نور همان ظهور است و ظهور نیز چیزی جز واقعیت نور نیست. نور هم به خودی خود ظاهر و آشکار است و می تواند سبب آشکار گشتن اشیاء دیگر گردد. بنابر این سهروردی فلسفه خود را بر پایه نور استوار می سازد و تواماً از طریق شهود باطنی و استدلال منطقی آن را قابل دریافت می داند. به نظر سهروردی خاستگاه هرگونه ظهوری در عالم خارج و هرگونه شهود باطنی در درون آدمی نور است و نور تنها چیزی در هستی است که نیاز به تعریف و شرح ندارد چرا که همواره آشکار و ظاهر است. سهروردی نور را حاصل بینایی انسان نمی داند بلکه معتقد است که انسان بواسطه نور است که می تواند اشیاء را به روشنی ببیند.   اشاره داشتید که حکمت اشراق سبب تابیدن نور معرفت بر دل و جان انسان می گردد و انسان بواسطه آن به درک حضوری از هستی می رسد. اگرچه در این معنا فلسفه سهروردی کاملاً فردی است و سهروردی به فلسفه سیاسی توجهی خاص نداشته، ولی آیا با این حال

می توان فلسفه سیاسی خاصی را از آن بیرون کشید؟

– شاید بتوان. چنان که این مسأله در ایران باستان و نیز نزد افلاطون سابقه داشته است. «حاکم حکیم» افلاطون کسی است که از راه تربیت نفس و پرورش قوای عقلانی به آخرین حد کمال رسیده و به سبب تشبیه کامل به صفات الهی، وجودش الوهیت یافته است. در این مقام، خواست وی از مشیت خدایی جدا نیست. او از آن رو «حکیم» است که به مرزهای عالم برین رسیده و کمال، خیر و زیبایی و عدالتی را که در آنجا برقرار است مشاهده می کند و از آن روی «حاکم» است که نظام آن جهان را در این عالم تحقق می بخشد و کشور خویش را به خیر محض و کمال آرمانی می رساند.

از این رو کار «حکیم حاکم» افلاطونی درست به مانند کاری است که سه نجات بخش در پایان جهان در اعتقادات زردشتی انجام می دهند. سوشیانت که آخرین نجات بخش است، با پاک ساختن جهان از ظلم ، دروغ ، مرگ و تباهی آن را به کمال و عدل و شهر آرمانی می رساند. بنابر این «حاکم حکیم» مظهر عدل ، مجری اراده و ملکوت الهی بر روی زمین است.

سهروردی نیز معتقد است که شرف و فضیلت انسان در حکمت است و فقط حکما هستند که شایسته خلافت و ریاستند. به نظر وی زمین هیچگاه از این حاکمان خالی نخواهد بود و هر زمان وجود حکیم متأله ای ضروری است. این حکیم متأله آگاه از حقایق و با فیض گرفتن از عالم نور مردمان را به مصالح عصر خویش رهنمون می سازد و آنها را به عبادت حق ترغیب می کند. سهروردی کیخسرو را از جمله این حکیمان متأله دانسته که به مشاهده انوار ملکوت می پردازد. سهروردی کیخسرو را از مقدس ترین و پاک ترین فرزانگان ایران باستان بر می شمارد. او در بسیاری از آثارش کیخسرو را ستوده و او را با جهان غیب و عالم معنی متصل دانسته است.
لینک مطلب


حضور خادمین امام رضا ( علیه السلام ) در سهرورد

به مناسبت دهه کرامت و بزرگداشت امام زدگان خبر دار شدیم پس فردا چهارشنبه مورخ 1394/6/3 خادمان حرم رضوی در سهرورد حاضر شده و عطر و بوی بهشت را در فضای شهر ولایت مدار آن پراکنده و قلوب عاشقان حضرتش را با آستان ولایت آن امام همام پیوند خواهند زد
هر که دارد به سرش شور و نوا بسم الله

درآمدی بر احوال و افکار شیخ شهاب الدین ابوحفص سهروردی

شاگردان، مریدان و ارادتمندان شیخ

شیخ شاگردان زیادی داشته که از سخنان و رفتار او بهره برده اند، از آن جمله اند: نجیب الدین علی بن بزغش الشیرازی، ظهیرالدین عبدالرحمن بن علی بن بزغش الشیرازی،ابوالعبّاس واسطی،ابن المیمون القیس التوزی،ابوامحمد زنجانی، امیر حسینی هروی-صاحب مثنوی کنز الرّموز- . نیز نجم الدین دایه صاحب مرصاد العباد در سال 618هـ به حضور شیخ رسید و شیخ کتاب وی را پسندید.

امّا از تمام شاگردان و مریدان شیخ، معروف تر و مشهورتر شیخ اجل، فرمانروای ملک سخن، مصلح الدین، سعدی شیرازی است، که محضر شیخ الاسلام را درک کرده و در بوستان از سهروردی به بزرگی یاد کرده است:

مقامات مردان به مردی شنو       نه از سعدی، از سهروردی شنو

مرا شیخِ دانایِ مرشد شهاب       دو انـدرز فـرمـود بر روی آب

یکی آنکه در نفس خود بین نباش       دگر آنکه در جمع بد بین نـباش

شنیـدم کـه بگـریسـتـی شـیـخ زار       چو بر خواندی آیات اصحاب نار

شبی دانم از هول دوزخ نـخـفـت         به گوش آمدم صبحگاهان که گفت

چه بودی که دوزخ زمن پرشدی          مگـر دیگـران را رهـایی بـُدی
[بوستان سعدی، نورالله ایزد پرست، ص114-115]

در مورد رابطۀ سعدی با سهروردی جامی در نفحات سخنی دارد که تأیید بیت دوم شعر بالا است:((...و[سعدی] بصحبت شهاب الدین سهروردی رسیده وبا وی در یک کشتی با سفر دریا کرده.)) [نفحات الانس،ص601]

بعضی از افکاری که در کتب شهاب الدین سهروردی آمده است به وضوح دربعضی از اشعار سعدی بویژه در بوستان و گلستان نمایان است. مانند طریقت که یکی از محور های اصلی در آثار شیخ شهاب الدین است:

قدم باید اندر طریقت نه دم            که اصلی ندارد دم بی قدم

نیز بیت معروف:

طریقت به جز خدمت خلق نیست         به تسبیح و سجاده و دلق نیست

وهمچنین در مورد اعتقاد کامل به شریعت که مهمترین عقاید شیخ است، سعدی می گوید:

خلاف پیمبر کسی ره گزید      که هرگز به منزل نخواهد رسید

مپندار سعدی که راه صفا      توان رفت جز در پی مصـطفی

یکی دیگر از عقاید مشترک بین شیخ الاسلام و شیخ اجل، اعتقاد به این است که واصلان به حق را روی بازگشت و بیان و اشارت و خبر دادن نیست:

وگر سالکی محرم راز گشت           ببندند بر وی ره بازگشت
[بوستان سعدی]

و در دیباچۀ گلستان نیز می گوید:

این مدعیان در طلبش بی خبرانند       آن را که خبر شد خبری باز نیامد

آری، شباهت تفکر سعدی و سهروردی بسیار است و مجال دیگری می طلبد.

طریقۀ سهروردیه

سهروردی با تألیفات گرانقدر خویش و روش علمی در تصوف و تربیت شاگردان ارزنده، طریقه ای بنیان نهاد که در بیشتر قلمرو اسلامی نفوذ کرد و رایج گردید و پیروان فراوانی یافت. بهاءالدین زکریای مولتانی که از تربیت یافتگان عالیقدر این طریقت است، علاوه بر پرورش شاگردان نامداری چون فخرالدین عراقی و امیر حسین هروی، به اشاعۀ فرقۀ سهروردیه در هند همّت گماشت.در ایران و ترکیه و دیگر قلمرو اسلامی طرایق زیادی از طریقت سهروردیه منشعب شده اند. فرزند سهروردی، محمّد بن عمر سهروردی، مؤلف کتاب «زاد المسافر و ادب الحاضر» در نشر و ادامۀ این طریقه نقش مؤثری داشته است.

سهروردیه در تصوّف طریقه ای معتدل دارند و عمل به فرایض دین را مقدمۀ وصول به حقیقت می شمارند. سلسله های جلالیّه، زینبیّه، خلوتیّه،و شعبه های متعدّد آن در آسیای صغیر، روشنیّه در افغانستان، از طریقت سهروردیه نشأت یافته اند. سلسلۀ ارادت نوربخشیّه نیز به شهاب الدین سهروردی منتهی می شود.

وصیّت شیخ به سالکان

در پایان این تحقیق قسمتهایی از ترجمۀ وصّیت شیخ به سالکان را نقل می کنم:

(( ای جویای پویا در راه به سوی خدا، و ای کوشا در طلب، یاد کنم برای تو حقیقت روشنی را که مورد آرزو و اشتیاق خود من است.

اوقات عمر را جدی دار که یاوه در آن نباشد، در حقّی که باطل در آن نیاید.

...از خلق کناره کن مگر اینکه در نماز جمعه و جماعت ایشان را بشناسی.

...سخن بگوی به اندازه نیاز و بیش از نیاز یک لفظ هم میفزای.

...در دانشهای(غیر دینی) اندیشه مکن. در عوض هر چیزی به یاد خدای باش. زمانی که نماز و قرآن ترا خسته کرد، به یاد خدای بازگرد. بکوش تا نهانخانۀ دل از غیر خدای خالی داری. حدیث نفس امّاره را به ذکر مداوم قلب برطرف کن.

...به هنگام خورد و خوراک به یاد خدای باش.

...هنگامی که زهد در دنیا را محقّق در ساختی و آرزویت به فراوانیِ یادِ مرگ کوتاه شد، وسوسه و حدیث نفس اماّرۀ تو اندک می شود.

در سجده و رکوع حضور قلب داشته باش، شادی و انس را در رکوع و سجود بجوی در بند کمال نماز خود باش با حضور قلب و فروتنی در آن جسم و جان، نه در زیاد بودن شمارۀ آن.

پس بشنو، ای برادر، وصیّت مرا و بپذیر مرا تا از گروندگان باشی.))

و من الله توفیق
کلیه مطالب فوق از سایت نفحات نقل گردیده است

سعدی‌ و شیخ‌ دانای‌ مرشد ـ شهاب‌/ هوشنگ‌ فتی‌

بخشی از مباحث ایشان در این محل جهت علاقه مندان درج می گردد برای دیدن مقاله کامل به سایت مرکزسعدی شناسی مراجعه نمایید
شیخ‌ مرشد
مرشد و مربی‌ دیگر سعدی‌ با استناد به‌ سه‌ بیت‌ از سعدی‌، شیخ‌ شهاب‌ الدین‌ سهروردی‌ می‌باشد:
مقالات‌ مردان‌ به‌ مردی‌ شنو
نه‌ سعدی‌ که‌ از سهروردی‌ شنو
مرا شیخ‌ دانای‌ مرشد، شهاب
‌دو اندرز فرمود، بر روی‌ آب‌
یکی‌ آن‌ که‌ در بند خودبین‌ مباش
‌دگر آنکه‌ در خلق‌ بدبین‌ مباش‌

اما این‌ شهاب‌ الدین‌ که‌ سعدی‌ از او یاد کرده‌ است‌، کیست‌؟
ما در تاریخ‌ به‌ سه‌ شخصیت‌ برخورد می‌کنیم‌ که‌ ملقب‌ به‌ شهاب‌ الدین‌ سهروردی‌ بوده‌اند.
1. یحیی‌ بن‌ حبش‌ بن‌ امیرک‌، ملقب‌ به‌ شهاب‌ الدین‌ و شیخ‌ اشراق و شیخ‌ مقتول‌ و شهید و مکنی‌ به‌ ابوالفتوح‌ حکیم‌معروف‌ و احیاء کننده‌ حکمت‌ اشراق (متولد 549 مقتول‌ 587)، که‌ به‌ دو دلیل‌ نمی‌تواند، شهاب‌ الدین‌ مورد نظر و مربی‌ وپیر طریقت‌ سعدی‌ می‌باشد:
الف‌. شهاب‌ الدین‌ به‌ سال‌ 587 مقتول‌ گردیده‌ و شیخ‌ سعدی‌ در این‌ سال‌ یا هنوز متولد نشده‌ و یا بیش‌ از دو سال‌نداشته‌ است‌. (حتی‌ با در نظر گرفتن‌ تاریخ‌ 585).
ب‌. این‌ شهاب‌ الدین‌ احیاء کننده‌ حکمت‌ اشراق بوده‌ و در بسیاری‌ از موارد خلاف‌ رأی‌ قدما گفته‌ و از حکمت‌ ایرانی‌ واصلاحات‌ دین‌ زردشتی‌ استفاده‌ کرده‌ است‌ و متعصبان‌ او را به‌ الحاد متهم‌ کرده‌اند. علمای‌ حلب‌ خون‌ او را مباح‌ شمردند.کتب‌ مفصلی‌ که‌ نامبرده‌ در حکمت‌ ایرانی‌ و مهری‌ و زردشتی‌ تألیف‌ نموده‌ و نظریات‌ وی‌ که‌ در تألیفاتش‌ منعکس‌ شده‌است‌، مخالف‌ آراء فقهی‌ سعدی‌ می‌باشد.
2. ابوالنجیب‌ ضیاءالدین‌ عبدالقاهر بن‌ عبدالله سهرودی‌ عارف‌ معروف‌ (490 ـ 563) وی‌ از مریدان‌ احمد غزالی‌ وجانشین‌ وی‌ و دارای‌ مصنفات‌ بسیار است‌. این‌ شهاب‌ الدین‌ نیز نمی‌تواند مرشد و پیر شیخ‌ سعدی‌ باشد به‌ سبب‌ آن‌ که‌حداقل‌ 25 سال‌ قبل‌ از تولد سعدی‌ وفات‌ یافته‌ است‌.
3. ابوحفض‌ عمر، برادر زاده‌ ابوالنجیب‌ عبدالقاهر سهروردی‌ عارف‌ که‌ نسبت‌ تعلیم‌ او به‌ احمد غزالی‌ می‌رسد (متوفی‌632) از تألیفات‌ او کتاب‌ عوارف‌ المعارف‌ ـ النصائح‌ ـ اعلام‌ التقی‌ و اعلام‌ الهدی‌ است‌. وی‌ مؤسس‌ فرقه‌ سهروردیه‌ ومرشد سعدی‌ و اوحدالدین‌ کرمانی‌ است‌.
برای‌ آنکه‌ ابوحفض‌ شهاب‌ الدین‌ عمر سهروردی‌ از نظر سیاسی‌ نیز شناخته‌ گردد، چند سطری‌ درباره‌ او از کتاب‌ پله‌پله‌ تا ملاقات‌ خدا آورده‌ می‌شود:
«در تاریخ‌ ایران‌ به‌ جماعتی‌ از بزرگان‌ تصوف‌ برمی‌خوریم‌ که‌ در عین‌ حال‌ که‌ خودشان‌ را شاهان‌ بی‌ تاج‌ و تخت‌شمرده‌ و کلمه‌ شاه‌ را در لقب‌ طریقتی‌ خود می‌گنجانند (مرصاد العباد) و هنوز هم‌ این‌ کار را می‌کنند، سرسپرده‌ خلفای‌عباسی‌ و حتی‌ ایلخانان‌ مغول‌ و سلاجقه‌ بودند مانند شهاب‌ الدین‌ ابوحفض‌ عمر سهروردی‌ (539 ـ 632) که‌ از صوفیه‌بزرگ‌ بوده‌ است‌. او از سوی‌ خلیفه‌ عباسی‌، الناصر الدین‌الله 575 ـ 622 هـ. به‌ عنوان‌ سفیر به‌ دربار پادشاه‌ سلجوقی‌ روم‌به‌ نام‌ علاءالدین‌ کیقباد اول‌، سلطنت‌ 616 ـ 634 هـ. به‌ قونیه‌ رفت‌ و حامل‌ منشور سلطنت‌ و نیابت‌ خلیفه‌ در ممالک‌ روم‌ وحامل‌ تشریف‌ و خلعت‌ و نگین‌ از سوی‌ خلیفه‌ بود که‌ به‌ آن‌ پادشاه‌ داده‌ می‌شد. در این‌ مسافرت‌ بود که‌ او نجم‌الدین‌رازی‌ مؤلف‌ کتاب‌ مرصادالعباد را در روم‌ دید و به‌ راهنمایی‌ آن‌ صوفی‌ و توصیه‌ وی‌ در دربار آن‌ پادشاه‌ راه‌ یافت‌ وکتاب‌ مرصاد العباد را با تملق‌ و چاپلوسی‌ بسیار به‌ نام‌ او کرد».
از بیان‌ مقدمه‌ فوق منظورم‌ این‌ بود که‌ روش‌ و منش‌ شهاب‌ الدین‌ سهروردی‌ را با منش‌ و روش‌ سعدی‌ مقایسه‌ کنم‌.کافی‌ است‌ با دقت‌ و تعمق‌ به‌ مطالعه‌ بوستان‌ سعدی‌ بپردازم‌ یا مدایح‌ او را بخوانیم‌ و با کار سهروردی‌ مقایسه‌ نماییم‌ تاارزش‌ و اهمیت‌ سعدی‌ بیشتر مشخص‌ گردد.
مطلب‌ دیگر این‌ است‌ که‌ گلستان‌ و بوستان‌ سعدی‌ حاوی‌ مطالبی‌ است‌ که‌ باید آن‌ را حکمت‌ عملی‌ یا اخلاق بخوانیم‌ نه‌عرفان‌. شخصیت‌هایی‌ چون‌ خواجه‌ نصیرالدین‌ طوسی‌ و سعدی‌ معلمان‌ واقعی‌ اخلاق بوده‌اند، اگر چه‌ مدتی‌ از عمر خودرا در سلوک‌ گذرانده‌اند. این‌ سلوک‌ را اگر بخواهیم‌ نام‌ گذاری‌ کنیم‌، می‌توان‌ گفت‌ تصوف‌ زاهدانه‌.
استاد همام‌جلال‌الدین‌ همایی‌ به‌ طور کلی‌ تصوف‌ را به‌ تصوف‌ زاهدانه‌ و عاشقانه‌ یا اصحاب‌ صحو و اصحاب‌ سکر تقسیم‌کرده‌اند. اگر سعدی‌ را صوفی‌ یا عارف‌ بخوانیم‌ با توجه‌ به‌ طریقت‌ سهروردیه‌ که‌ سعدی‌ او را به‌ عنوان‌ پیر خویش‌ معرفی‌کرده‌ است‌ و با عنایت‌ به‌ اعتکافی‌ که‌ در زوایه‌ مدفن‌ عبدالله خفیف‌ داشته‌ است‌، نامبرده‌ به‌ نام‌ وی‌ می‌خواند و به‌ دلایل‌دیگری‌ که‌ از حوصله‌ این‌ مقاله‌ خارج‌ است‌، باید سعدی‌ را از متصوفه‌ زاهدانه‌ خواند. در اینجا بد نیست‌ که‌ نظری‌ به‌ کتاب‌صفوه‌الصفا که‌ مناقب‌ نویسان‌ شیخ‌ صفی‌الدین‌ اردبیلی‌ برای‌ بزرگداشت‌ وی‌ نگاشته‌اند، بیاندازیم‌.

همایش بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی قسمت سوم

جناب آقای دکتر نجفقلی حبیبی از میهمانان عزیزی بود که برای شرکت در همایش دعوت شده بود و قصد ایراد سخنرانی نداشتند و صرفاً جهت عشق به ایران زمین و حکمت احیاء شده توسط شیخ اشراق به سهرورد آمده بودند و این علاقه مندی در حدی بود که کتاب المشارع و المطارحات را که بمدت 10 سال تمام با رنج و زحمت فراوان با مقابله نسخ خطی نایاب تصحیح و چاپ نموده، برای رونمایی و تدیم به ساحت حکمت و فلسفه و علاقه مندان آن جهت رونمایی با خود به سهرورد آورده بود.

با دعوت مجری توانمند برنامه جناب آقای یعقوب طالبی دوست عزیز و فاضل ام رئیس محترم اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مراغه که خود از محققین فلسفه اشراقی و علاقه مندان سهروردی می باشند. به جایگاه تشریف آورده و بر سمند سخن قرار گرفته و فرمودند:

اجازه دهید مزاحم وقت عزیزان نشویم که مجری برنامه با توجه به استقبال مردم گفت:


مردم سهرورد مشتاق شنیدن سخنان شیرین شما هستند تا قطره ای از دریای وجود خودتان را که سرشار از عشق به سهروردی است در اختیار مردم بگذارید.

دکتر حبیبی با یاد نام خداوند متعال، خدمت شما مردم خوب سهرورد سلام عرض می کنم و امیدوارم که یاد شیخ شهاب الدین سهروردی گرمابخش وجودمان باشد و بنیاد سهروردی هم در سال آینده در همین شهر شکل گرفته باشد.

حضرت استاد فرمودند:

وقتی در انجمن فلسفه قضیه مطرح شد همکاران خیلی استقبال کردند.

وی با بیان اینکه سه فیلسوف بزرگ در جهان داریم، گفتند: سهروردی بعد از ابن سینا دومین فیلسوف بزرگ ماست و بعد از آن نیز ملاصدرا است.

سهروردی باید بزرگ شود و حقش است، بایددر ایران هم بیش از این بزرگ شود.

در ادامه بیان نمودند:

ابن سینا در همدان جایگاه خاصی دارد ولی سهروردی با مردمان مظلومی در اینجا، که خداوند انشاءالله کمکتان کند که مظلوم واقع شده است. بزرگداشت خود سهروردی بعنوان فیلسوف و فراهم آوردن امکاناتی برای یک جایی مثل بنیاد سهروردی فضایی را برای رشد و توسعه منطقه ایجاد می نماید.

جناب آقای دکتر بیان نمودند:

آیا این درست است که این مردم در اینجا یک مرکزی برای جلسات سخنرانی نداشته باشند، درست است که اینجا فضای خوبی دارد و نعمت و برکت است اما بی نیاز نمی کند که سالن داشته باشیم در حالی که استان زنجان مرکز ثقل دانشمندان اسلامی است و می تواند یک مرکز توریستی شکل بگیرد.

دکتر حبیبی فرمودند:

من فکر می کنم شما باید به میراث فرهنگی خیلی فشار بیاورید تا این منطقه را یک قطب گردشگری ایران در نظر بگیرد حالا یا به مرکزیت سهرورد و یا گنبد سلطانیه که جایش هم در هر دو شهر است.

دکتر حبیبی به دوستداران سهروردی و مردم شهر گفتند:

خودتان تلاش کنید و باید سهرورد به مرکز اقتصادی بزرگ تبدیل شود که قطعاً مرکز فرهنگی هم هست.

ایشان ادامه دادند:

انجمن فلسفه با راهنمایی و بزرگواری دکتر اعوانی ، استاد آیت اله دکتر سیدمصطفی محقق داماد و دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی و بقیه دارند تلاش می کنند که این کار را انجام بدهند ولی مردم استان زنجان و استانداری نیز حق دارند که وارد کار شده و پا جلو بگذارند.

استاد ادامه دادند:

استان زنجان باید یکی از مراکز توریستی کشور باشد چون همه ظرفیت ها را در خود دارد. خواهش من هم همین است که شما خودتان هر طور که می توانید تلاش کنید که با اجرای یک طرح بزرگ، این منطقه را متحول کنند.

و افزودند:

نام شیخ شهاب الدین و استعدادهای بکر این منطقه ارزش این را دارد که دولت محترم همت کند و این منطقه را به یکی از قطب های بزرگ گردشگری ایران تبدیل کند که آن وقت در زندگی این مردم، منطقه،شهرستان و استان تاثیر خواهد گذاشت.

جناب آقای دکتر حبیبی با اشاره به برگزاری همایش در باغات سهرورد خطاب به مسئولین بیان نمودند:

مسئولین گردشگری و استان می بینند آیا درست است که مردم اینجا روی سنگلاخها بنشیند و چهار تا سخنرانی گوش کنند که در واقع این شایسته مردم شهر سهرورد نیست.

و افزودند:

 من انتظار دارم هر کسی که می تواند کمک کند تا این منطقه به یک مرکز گردشگری بزرگ تبدیل شود و از جمله سهرورد زیبای ما، که ما همه عمرمان را برای شیخ اشراق سهروردی گذاشتیم.

جناب آقای دکتر حبیبی فرمودند:

آدمهای بزرگی از اینجا برخواسته اند، فقط چند تا بنام سهروردی مشهورند و خیلی ها هم هستند که بنام سهروردی مشهور نیستند ولی از سهرورد برخاسته اند و این منطقه با این همه توانمندی می تواند انسانهای بزرگی را تحویل جهان بدهد.

 


نجفقلی حبیبی
نجفقلی حبیبی (متولد ۱۳۲۰ در خوانسار) پژوهشگر فلسفه اسلامی، عضو هیئت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و سیاستمدار اصلاح‌طلب است. او از سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۸۴ رئیس دانشگاه علامه طباطبایی بود.

کتاب‌شناسی

    الاربعینیات لکشف انوار القدسیات، نجف قلی حبیبی، محمدسعیدبن محمدمفید قاضی سعیدقمی، ناشر: میراث مکتوب وابسته به مرکز نشر میراث مکتوب - ۱۳۸۱
    شرح و تعلیقه صدر المتالهین بر الهیات شفا، محمدبن ابراهیم صدرالدین شیرازی، نجف قلی حبیبی، ناشر: بنیاد حکمت اسلامی صدرا - ۱۳۸۲
    مفاتیح الغیب، محمدبن ابراهیم صدرالدین شیرازی، نجف قلی حبیبی (مصحح)، سیدمحمد خامنه‌ای (زیرنظر)، ناشر: بنیاد حکمت اسلامی صدرا
    مجموعه مقالات همایش مشارکت سیاسی زنان در کشورهای اسلامی، نجف قلی حبیبی، محمدحسین پناهی، ابراهیم زارعی، ناشر: دانشگاه علامه طباطبایی - ۱۳۸۳
    شرح توحید الصدوق، محمدسعیدبن محمدمفید قاضی سعیدقمی، نجف قلی حبیبی (مصحح)، ناشر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات
    رسائل الشجره الالهیه فی علوم الحقائق الربانیه: فی العلوم الالهیه و الاسرار الربانیه، محمد بن محمود شهرزوری، نجف قلی حبیبی (مصحح)، ناشر: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
    ایضاح المقاصد فی حل معضلات کتاب الشواهد، جواد مصلح، نجف قلی حبیبی (به اهتمام)، ناشر: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
    حکمه‌الاشراق: منطق، شهاب الدین یحیی بن حبش سهروردی، محمودبن مسعود قطب الدین شیرازی (شارح)، سیدمحمد خامنه‌ای (زیرنظر)، نجف قلی حبیبی (مصحح)، ناشر: بنیاد حکمت اسلامی صدرا
    شرح التلویحات اللوحیه و العرشیه، سعدبن منصور ابن کمونه، نجف قلی حبیبی (مصحح)، ناشر: میراث مکتوب وابسته به مرکز نشر میراث مکتوب


ادامه دارد...
قسمت اول
قسمت دوم